ROEI- EN ZEILVERENIGING

In 1952 richtten 7 zeilers en 1 roeier de Roei- & Zeilvereniging (R&ZV) Naarden op. Met het zicht op de aanleg van het Gooimeer was men enthousiast over de toekomst van de vereniging en de mogelijkheden, die het randmeer de vereniging zou kunnen bieden. Dat is zeker terecht gebleken!

De vereniging beschikt vandaag de dag nog steeds over een roei- en zeilafdeling, maar ook het jeugdzeilen en wedstrijdzeilen heeft een grote vlucht genomen. De J80 vloot van Naarden is alom bekend of “berucht”. Iedere woensdagavond kunnen de spannende wedstrijden weer worden bekeken, niet alleen in de zomer, maar met de Frostbite Cub kan nu ook in de winter gekeken worden naar deze mooie zeilschepen.
De vereniging is heel erg verheugd met de grote toename van enthousiaste nieuwe roeileden. De roeiafdeling heeft vanaf de oprichting een harde kern aan leden gekend, die gezorgd hebben voor het voortbestaan van deze discipline binnen de vereniging. Door zelf het onderhoud te verrichten aan de boten en het startvlot te bouwen is de basis gelegd voor alle mogelijkheden die het Gooimeer aan roeiers biedt. En dat had zijn effect, het afgelopen jaar heeft de R&ZV veel nieuwe (met name jonge) roeiers mogen verwelkomen, die de charme van coastal rowing (roeien op open water) hebben ontdekt.

Onze trouwe “Gooimeermin”, een Yole de Mer, biedt plaats aan 4 roeiers en een stuurman. Daarnaast hebben we ook een 2-zitter “Ons dubbeltje”. Deze worden veelvuldig gebruikt. Echter, door toename van het aantal fanatieke roeiers is besloten om een nieuwe boot aan te schaffen. We zijn nu de trotse eigenaar van de “IJmeermin”. Met deze snelle nieuwe boot is er ruimschoots plek om op elk gewenst tijdstip met een roeiploeg te kunnen roeien.
Ervaren roeiers geven instructie aan de minder ervaren roeiers in de boten. Dat maakt het voor iedereen laagdrempelig om eens een tochtje mee te roeien. We bieden de mogelijkheid aan om een paar keer mee te roeien en te kunnen genieten van het fantastische Gooimeer, terwijl je en passant ook een total body workout doet! Dan wil je niet meer terug naar die saaie sportschool. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen en we zijn exponentieel gegroeid in ledenaantal.

Om te zorgen dat nieuwe en bestaande leden de techniek van het roeien goed onder de knie krijgen is de RZV bezig om trainers aan te trekken, die zowel de roeiers persoonlijke aanwijzingen kunnen geven, als ook het team in de boot te kunnen coachen. Hoe leuk zou het zijn om met je roeiploeg mee te kunnen doen aan uitwisselingen met andere roeiverenigingen, een toertocht te roeien, of aan de start te liggen bij een wedstrijd.
De nieuwe materialen, de nieuwe initiatieven en enthousiaste leden geven een mooie impuls aan de roeivereniging, die in de kern al bloeiend was, maar nu verder tot bloei komt. Toch blijft ons adagium: we kunnen alle roei activiteiten voor onze leden organiseren, maar niets hoeft. Dus alleen op zaterdagochtend een stuk roeien en dan lekker aan de koffie, zit óók in ons DNA en dat zal altijd zo blijven.

Roeivereniging
Vereniging Naarderbos